Ta emot beställningar från bokhandeln
När en bokhandel har lagt en beställning får du ett mejl från oss. Där står vilken bok det gäller och vart den ska skickas.
Beställningen finns även under Order på www.bokinfo.se. Eftersom det kan hända att e-post fastnar på vägen är det bra att logga in på Bokinfo då och då och kontrollera att du inte missat någon beställning.
Bekräfta ordern
Det första du ska göra när du fått en beställning är att bekräfta den. Klicka på länken högst upp i mejlet så ser bokhandeln att beställningen är mottagen och boken på väg.
Du kan även bekräfta via www.bokinfo.se. Här kan du meddela att boken är slut eller tillfälligt slut/restnoterad. Så här gör du:
- Logga in på www.bokinfo.se, klicka på Order och öppna beställningen.
- Gå längst ner på sidan och välj Svar:
Levereras = boken finns i lager och kan skickas med en gång.
Levereras ej = boken är slut i lager.
Restnoterad = boken är tillfälligt slut. - Klicka på Skicka orderbekräftelse.
- Om boken är slut söker du fram den och ändrar lagerstatusen till Definitivt slut eller Tillfälligt slut.
Obs! En bekräftelse går inte att ändra. Kontakta bokhandeln om det råkat bli fel.
Skicka paketet
Det är bokhandeln som betalar frakten om inte något annat är överenskommet. Välj det mest ekonomiska fraktsättet. Kostnaden för frakten kan påverka slutpriset på boken. Kontakta bokhandeln om du är osäker på vilket leveranssätt du ska använda.
Bokus
- Paket till Bokus skickar du med DB Schenker eller DHL. Här kan du läsa mera om leveranser till Bokus.
- Ange alltid det 13-siffriga kundordernumret i handlingar som gäller beställningen. Kundordernumret hittar du i din order (benämns inköpsordernummer hos Bokus)
Adlibris
- Om du fått en beställning från Adlibris skickar de dig instruktioner och en fraktetikett via epost.
Fysiska bokhandlare
- Under 1 kg: Skicka med PostNords frankerade kuvert. Kostnaden för portot lägger du till på fakturan till bokhandeln.
- Över 1 kg: Skicka helst med DHL. Ange bokhandelns DHL-nummer som finns i orden som fraktbetalare. Kontakta bokhandeln om DHL-nummer saknas eller om du har andra frågor om leveranssätt.
Boka frakt med DHL
På DHL:s webbsida kan du printa ut etikett. Sedan bokar du antingen upphämtning eller lämnar ditt paket till ett DHL-ombud. Som mottagare anger du bokhandelns namn och adress. Bokhandelns DHL-kundnummer anger du som fraktbetalare. Behöver du hjälp kontaktar du DHL:s kundtjänst.
Skicka fakturan
Skicka alltid din faktura till bokhandeln i samband med att du levererar boken. Adress eller e-post hittar du i beställningen. Följ bokhandelns anvisningar om vad fakturan ska innehålla. Utgå annars från gängse fakturaregler till exempel enligt skatteverket.
Kom ihåg att ange:
- Bokens ISBN
- Ordernummer
- Kundordernummer (när det finns ett). Skriv även kundordernumret på en lapp och lägg i bokpaketet.
Har du frågor om din order
Kontakta bokhandeln om du har frågor om beställningen, frakten eller fakturan. Telefonnummer och mejladress hittar du i din order.
Bokus informationssida för leverantörer: www.bokus.com/leverantor
Kontaktperson för frågor om frakt till Akademibokhandeln: camilla.jansson@akademibokhandeln.se