Bokinfo

Ta emot beställningar från bokhandeln

Uppdaterad

Dina beställningar hittar du under Order när du loggat in på Bokinfo. Nyast hamnar högst upp och är markerade med fetstil. När du öppnar en order ser du nedtill på sidan vilken bok den gäller och vilken bokhandel som har beställt. 

Varje gång en beställning kommer in får du ett mejl från oss. I mejlet finns all information du behöver. Men eftersom det kan hända att e-post inte kommer fram är det bra att logga in och titta i inkorgen på Bokinfo då och då så att du inte missar någon beställning. 

Bekräfta ordern

Det första du ska göra när du fått en beställning är att bekräfta den så att bokhandeln vet att den gått fram. Du kan bekräfta via ordermejlet eller i orderinkorgen. Om boken är tillfälligt slut (restnoterad) eller om du har fått en beställning på flera titlar och bara kan leverera vissa av dem går det inte att bekräfta via ordermejlet. Då måste du logga in för att bekräfta.

Så här bekräftar du via ordermejlet:

  • Öppna ordermejlet och klicka på: Ja, jag kommer leverera ordern eller Nej, jag kan inte leverera ordern, boken/böckerna är definitivt slut. Om en bok är slut i lager ska du även logga in på Bokinfo och ändra lagerstatusen till ”Definitivt slut”.
  • Det går inte att ångra bekräftelsen. Om du klickat fel måste du kontakta bokhandeln.

Så här bekräftar du via orderinkorgen på Bokinfos webbsida:

  • Logga in, klicka på Order och öppna beställningen det gäller.
  • Längst ner till höger, välj: Levereras, Levereras ej eller Restnoterad.
  • Klicka på Skicka orderbekräftelse.

Skicka paketet

Det är bokhandeln som betalar frakten om inte något annat är överenskommet. Välj det mest ekonomiska fraktsättet. Kostnaden för frakten kan påverka slutpriset på boken. Kontakta bokhandeln om du är osäker på vilket leveranssätt du ska använda.

  • Paket till Bokus skickar du med DB Schenker eller DHL. Här kan du läsa mera om leveranser till Bokus. Ange alltid Bokus 7-siffriga kundordernummer på handlingar som gäller beställningen.
  • Om du får en beställning från Adlibris skickar de dig en fraktetikett via epost.
  • Paket till fysiska bokhandlare:
    Under 1 kg: Skicka med PostNords frankerade kuvert. Kostnaden för portot lägger du till på fakturan till bokhandeln.
    Över 1 kg: Skicka helst med DHL. Ange bokhandelns DHL-nummer som finns i orden. Kontakta bokhandeln om DHL-nummer saknas eller om du har andra frågor om leveranssätt.

Boka frakt med DHL – så här gör du

Börja med att skaffa ett DHL-kundnummer. När du har fått ditt kundnummer kan du boka frakten. DHL hämtar paketet hos dig och levererar till bokhandeln.

  • Gå till: https://dhlfreight.se/Bokatransport/Inrikesvägtransport.aspx
  • Klicka på Boka och skapa fraktdokument
  • Avsändare = dina uppgifter.
  • Mottagare = bokhandelns namn och adress.
  • Innehåll = information om ditt paket.
  • Tilläggstjänster = anges endast i om bokhandeln begärt detta.
  • Fraktbetalare = tryck på mottagare, ange bokhandelns DHL-kundnummer.
  • Bokningsbekräftelse = din epost.
  • Klart. Tryck på Boka och skriv ut.

Har du frågor om din order

Kontakta bokhandeln om du har frågor om beställningen, frakten eller fakturan. Telefonnummer och mejladress hittar du i din order.

Bokus informationssida för leverantörer: www.bokus.com/leverantor

Kontaktperson för frågor om frakt till Akademibokhandeln: camilla.jansson@akademibokhandeln.se

Guide taggad med: Order