Ta emot beställningar från bokhandeln
Varje gång en beställning kommer in får du ett mejl från oss. I mejlet finns all information du behöver. Men eftersom det kan hända att e-post inte kommer fram är det bra att logga in och titta i inkorgen på Bokinfo då och då så att du inte missar någon beställning.
Dina beställningar hittar du under Order när du loggat in på Bokinfo. När du öppnar en order ser du vilken bok den gäller och vilken bokhandel som har beställt.
Bekräfta ordern
Det första du ska göra när du fått en beställning är att bekräfta den så att bokhandeln vet att den gått fram. Du kan bekräfta via ordermejlet eller i orderinkorgen. Om boken är tillfälligt slut (restnoterad) eller om du har fått en beställning på flera titlar och bara kan leverera vissa av dem går det inte att bekräfta via ordermejlet. Då måste du logga in för att bekräfta.
Så här bekräftar du via ordermejlet:
- Öppna ordermejlet och klicka på: Ja, jag kommer leverera ordern eller Nej, jag kan inte leverera ordern, boken/böckerna är definitivt slut. Om en bok är slut i lager ska du även logga in på Bokinfo och ändra lagerstatusen till ”Definitivt slut”.
- Det går inte att ångra bekräftelsen. Om du klickat fel måste du kontakta bokhandeln.
Så här bekräftar du via orderinkorgen på Bokinfos webbsida:
- Logga in, klicka på Order och öppna beställningen det gäller.
- Längst ner till höger, välj: Levereras, Levereras ej eller Restnoterad.
- Klicka på Skicka orderbekräftelse.
Skicka paketet
Det är bokhandeln som betalar frakten om inte något annat är överenskommet. Välj det mest ekonomiska fraktsättet. Kostnaden för frakten kan påverka slutpriset på boken. Kontakta bokhandeln om du är osäker på vilket leveranssätt du ska använda.
Bokus
- Paket till Bokus skickar du med DB Schenker eller DHL. Här kan du läsa mera om leveranser till Bokus.
- Ange alltid det 13-siffriga kundordernumret i handlingar som gäller beställningen. Kundordernumret hittar du i din order (benämns inköpsordernummer hos Bokus)
Adlibris
- Om du fått en beställning från Adlibris skickar de dig instruktioner och en fraktetikett via epost.
Fysiska bokhandlare
- Under 1 kg: Skicka med PostNords frankerade kuvert. Kostnaden för portot lägger du till på fakturan till bokhandeln.
Över 1 kg: Skicka helst med DHL. Ange bokhandelns DHL-nummer som finns i orden som fraktbetalare. Kontakta bokhandeln om DHL-nummer saknas eller om du har andra frågor om leveranssätt.
Boka frakt med DHL
Börja med att skaffa ett kundnummer hos DHL. När det är klart kan du boka frakten via DHL:s hemsida. Som mottagare anger du bokhandelns namn och adress. Bokhandelns DHL-kundnummer anger du som fraktbetalare. Behöver du hjälp kontaktar du DHL:s kundtjänst.
Skicka fakturan
Skicka alltid din faktura till bokhandeln i samband med att du levererar boken. Adress eller e-post hittar du i beställningen. Följ bokhandelns anvisningar om vad fakturan ska innehålla. Utgå annars från gängse fakturaregler till exempel enligt skatteverket.
Kom ihåg att ange:
- Bokens ISBN
- Ordernummer
- Kundordernummer (när det finns ett). Skriv även kundordernumret på en lapp och lägg i bokpaketet.
Har du frågor om din order
Kontakta bokhandeln om du har frågor om beställningen, frakten eller fakturan. Telefonnummer och mejladress hittar du i din order.
Bokus informationssida för leverantörer: www.bokus.com/leverantor
Kontaktperson för frågor om frakt till Akademibokhandeln: camilla.jansson@akademibokhandeln.se